Det finns inget dåligt väder…

Igår morse regnade det, och imorse regnade det ännu mer och eftersom jag är fåfäng väljer jag att inte ta ut mina relativt nya löparpjucks i regn, lera och vattenpölar, så det blev bara att vänta på bättre väder.

Vid lunchtid idag klarnade det upp och jag fick på mig (alldeles för mycket) kläder och kom iväg. Jag hade bestämt mig för en ny runda på 6,8 km med en kraftig uppförsbacke på slutet. Det gick ovanligt lätt att springa idag och när jag vid c:a 3 km kom till en punkt där jag kunde välja att springa min förutbestämda runda, eller en 10 km runda (utan backe) övervägde jag starkt att ta den långa rundan. DET är framsteg det!!! Men jag tog uppförsbacken och kom hem. Backen var inte så farlig som jag hade inbillat mig dessutom! Jag kan känna att något har hänt med min träning. Benen rör sig lättare, flåset är bättre, och idag kunde jag för första gången tycka att det var skönt att springa.

För ett tag sedan köpte jag kompressionsstrumpor, och de ska hyllas här. Stödet jag har i benen är inte att leka med, jag inbillar mig att det är därför som det går lättare att springa. Innan kunde jag känna att jag hade stumma och tunga ben, men det har jag inte nu. De jag har kommer från Swedish Supporters och är designade och tillverkade i Sverige – och jag kommer aldrig mer springa utan dem!!!

Längd: 6,8 km
Höjdpunkt: jag har faktiskt två höjdpunkter idag. 1) att överväga att springa 10 km är en stor sak. 2) den viktigaste punkten: jag hade INGA känningar i benhinnorna idag. Första gången sedan i december!!!
Tack till: ”Run-Around” med Blues Traveler

Annonser

Hjärnspöken

Man ska inte underskatta sina hjärnspöken! I bilen på väg in till skogen för en 7 km runda i lördags fick jag diverse olika krämpor, och när jag tänker efter får jag ofta det när jag ska springa. Först kom en otrolig trötthet, men den försvann när jag tänkte efter om jag var trött innan jag satte mig i bilen – det var jag ju INTE. Sedan fick jag känningar i ryggen – men eftersom jag inte längre har ryggproblem kunde jag förtränga den också. Sista varianten var att jag började övertala mig själv att en 3 km + 2 km runda skulle vara bättre än en 7 km runda. Men nej, även där synade jag min egen bluff och det blev en 7 km runda som jag dessutom tidsmässigt är väldigt nöjd med!

Längd: 7 km
Känsla: de första 4 km kändes som en enda uppförsbacke, men sedan gick det lättare
Tack till: ”Sweat” – Snoop Dogg, David Guetta

Back from the dead?

Det har gått en sisådär 2,5 månader sedan mitt senaste inlägg. Under denna tiden har jag inte latat mig, snarare tvärtom, och jag insåg att det blev för mycket för mig att köra två bloggar, jobba två jobb, gå 3 utbildningar och ha ett fungerande familjeliv samtidigt.

Nu är jag dock tillbaka, och bloggen kommer fortfarande handla om min träning, just nu med fokus på löpning.

Just nu tränar jag löpning 3 ggr i veckan – olika längd, intensitet och utmaning.  Fortfarande är det på ett nybörjarstadie, men jag känner att kondisen blir bättre för varje gång och det är kul.

Idag var jag ute på en kort runda på bara 3 km, jag kallar den spurtrundan. Detta för att jag redan efter de första 500 metrarna insåg att mina ben pinnade iväg i stort sett av sig själv och jag visste inte hur jag skulle kunna sakta ner. Eftersom jag inte litade på att jag skulle orka den takten i 6 km, tog jag en liten runda och satsade på en bra km tid istället – vilket jag fick. Jag förbättrade min tid med 18 sek/km – och DET blev jag stolt över.

Längd: 3 km
Känsla: benen sprang av sig själv – första gången det har hänt mig!
Tack till: ”Det snurrar i min skalle” – Familjen

Spinning to die for

Jag måste inse att mina challenges inte fungerar. Inte för att jag inte vill att de ska fungera, tvärtom, men det har en tendens att inträffa oförutsedda saker så att jag av en eller annan anledning inte får till det som är planerat.

Men för att berätta hur jag gör det så planerar jag veckovis för min träning. Just nu är det mest spinning på agendan eftersom min muskelsträckning/muskelbristning/behinneinflammation inte tillåter något annat. Jag ser folk som springer ute och kommer på mig själv att bli riktigt avundsjuk, men lika fort påminner jag mig själv om att tänka på vad jag KAN göra istället för vad jag inte KAN göra. Så nu är det spinning och det är inte fy skam. Eftersom jag är envis är det ytterst sällan som jag hittar anledningar till att inte gå och det är jag stolt över.

Häromdagen tog jag mig till ett SpinIntensiv pass, och det var första gången i min träningshistoria som jag var på väg att cykla rakt in i väggen. Det var sjukt jobbigt, men så grymt kul pass att jag var helt hög i flera timmar efteråt. Det var med pulsmätning, så när jag kände att väggen närmade sig, valde jag att gå ner från 97% av min maxpuls till 90% en liten stund, väl där hittade jag krafter igen och kunde slutföra.

Jag har även laddat ner en app till min telefon som heter ”Hundred Push-ups”, vilket går ut på att man på 6 veckor ska lära sig göra 100 armhävningar på tå. Nu är jag på vecka 4 och kan göra 28! För fyra veckor sedan kunde jag göra 8, det är framsteg det!

lånebild

Dag 1 av 30

Dag 1 på Challenge nr 4! Med andra ord: Bara för att jag inte skriver här betyder inte att jag fuskar (så mycket i alla fall).

Dag 1 på denna challenge innebar ett första besök i spinningsalen på 11 månader. Oj, vad jag har längtat!!! Det var ett intervallpass i 55 minuter och jag var förvånad över att jag inte var mer död efteråt än att jag orkade 45 min styrketräning efter det.

Mitt mål med denna challenge är mer konditionspass, och eftersom min muskelbristning fortfarande plågar mig är inte löpning svaret. Därför kommer det bli mycket spinning och powerwalks.

Dag 22 av 30

Inläggen duggar inte tätt här inne, men jag har haft fullt upp med skola och jobb den sista tiden.

Min vadsträckning har utvecklat sig till en benhinneinflammation så att springa finns inte på agendan de närmsta veckorna tyvärr. Men däremot har jag köpt mig ett par nya löpskor. Mina drömmars löpskor faktiskt(de som är på bilden på min header). Det är viktigt att ha sköna, bra och fina skor när man tränar, och även om jag bara har använt dem till att få inne på gymmet så älskar jag dem redan!

Denna challengen har inte helt blivit som jag tänkt mig eftersom jag inte kan träna som tänkt. Men snart startar en ny, och då står spinning på agendan!

Dag 9 av 30

Denna challenge går inte som planerat eftersom jag har varit väldigt handikappad på grund av min vad.

Nu är det dock på bättringsvägen och jag räknar med att köra mitt första träningspass på fredag morgon!